zondag 25 oktober 2015

Challenge week zoveel....

Een poosje terug begon ik aan mijn Challenge om weer gezonder in mijn vel te komen zitten.
Ik beken Mission failed....



Ik was echt goed op weg, de oefeningen gingen goed....maar de rest...water bleek mijn wondermiddel
maar gek genoeg ging ik op een gegeven moment alleen maar weer meer vocht vast houden.

Gevolg; ik bleek geen volhouder, het frustreerde me enorm en daardoor had ik alleen maar de hele dag een hongergevoel, vervolgens maakte ik ook nog eens een smak van 3 meter van de trap wat ook niet echt hielp bij het doen van oefeningen..oftewel ik lag flink in de kreukels.

Ik heb al mijn hele leven een haat-liefde verhouding met eten! In mijn pubertijd was ik altijd te licht (ideaal zou ik nu denken) Ik kon alles eten wat los en vast zat om een beetje vlees op mijn botten te houden. Als jonge twintiger was daar de ommekeer, ik werd zwaarder. Sporten was mijn redding en uitlaatklep. Ik sportte bijna dagelijks in de sportschool om sterk en strak te zijn en het maakte ook niet uit wat ik at, na mijn eerste zwangerschap was ik nog wel wat voller maar had alles er zo weer afgetraind.

Nadat ik ziek werd kwam daar de ommekeer,  doordat ik niet meer kon sporten vlogen de kilo's eraan en ging ik als een speer van maatje 38 naar maatje 42!
De ziekte gaat niet meer uit mijn lijf met als gevolg dat ik nooit meer heel intensief kan sporten, die kilo's en dat zijn er na nog twee zwangerschappen alleen maar meer geworden daar wil ik vanaf!
Maar alle diƫten e.d. daar wordt ik zo ongelukkig van! Ik weet waar de problemen zitten, ik kan heel onregelmatig eten (sla met gemak ontbijt en lunch over op een drukke dag), houd van lekker eten, maar ik eet echt niet belachelijk veel.
Ik ben al eens kilo's afgevallen met een koolhydraatarm dieet, diabetes dieet, HCG dieet etc etc.
Ze hadden een gemene deler, ik was de hele dag gefocust op eten en het bezorgde me daardoor een behoorlijke lading stress. Het past gewoon niet bij mijn levensstijl.

Nu werden mijn ogen onlangs vol verbazing geopend door een klant van mij...want weet je..ik ben niet de enige...en het feit dat ik een hele dag geen honger kan hebben om me vervolgens s'avonds in een paar uur tijd de schade in te halen schijnt iets heel natuurlijks te zijn!
Maar het is ons gewoon aangeleerd te ontbijten, te lunchen en te dineren met verplicht een aantal tussendoortjes want anders ben je dus niet gezond bezig...onzin dus, echt waar! Deden we in de oertijd namelijk ook niet...en ik heb me schijnbaar nog niet zo goed aangepast aan de huidige tijd ;-p

Mijn klant vertelde over het fast five dieet, eigenlijk kan je het niet eens een dieet noemen, het is meer een levensstijl. Komt er heel kort op neer dat je in een tijdsbestek van 5 uur eet wat je nodig hebt en voor de rest niets. Klinkt heftig maar ik ben er nu een week mee bezig en ik vind het top!
Je bent dus juist niet met eten bezig, niet aan het wegen, overwegen, tellen, meten etc. Niet meer op de klok kijken. Maar vanaf 2 uur ga ik eten en om 7 uur stop ik weer met eten. Oftewel een late lunch en een maaltijd....uiteraard wel met gezonde voedingsstoffen maar wat lekkers kan ook gewoon!
Ik heb helemaal geen honger, heb meer focus en tijdens de eetmomenten kan ik gewoon lekker eten!
Het is na een week misschien nog wat vroeg maar voor mij werkt het!

Had jij al eens over het fast five dieet gehoord? Ik ben heel benieuwd. Ik vond het eerst heel bizar maar toen ik me erin ging verdiepen wist ik meteen dat dit bij mij zou passen en dat het helemaal niet zo ongezond is dan het lijkt!

Ik zal er binnenkort nog meer over vertellen! Wordt vervolgd! ;-)






Geen opmerkingen: